Strategie cenowe w pracy freelancera

Pomagam freelancerom w rozwoju zawodowym. 

Wycena własnych usług wielu osobom przychodzi z trudem. Być może obawiają się reakcji klientów, a może nie wiedzą, na jakiej podstawie powinny określać wartość wykonanej pracy. Mając to na uwadze, przygotowałem dla Ciebie krótki poradnik, opisujący cztery strategie cenowe, z jakich możesz skorzystać.

Zaplanowanie właściwej strategii cenowej jest szczególnie istotne w pracy każdego freelancera. Rynek jest niezwykle nasycony, wiele firm stara się konkurować ceną, dlatego musisz odpowiednio wycenić świadczone usługi. Pamiętaj, aby — zanim wybierzesz konkretną strategię — przeanalizować położenie, w którym się znajdujesz. Trzeźwa ocena sytuacji pomoże Ci w wyborze opłacalnej strategii cenowej.

Nie bój się też podwyżek, oczywiście o ile nie masz zamiaru konkurować ceną. Klienci, których szukasz, liczą na jakość, terminowość, kompetentną obsługę i są w stanie dobrze zapłacić za takie podejście do pracy. Nie przedłużając, przejdźmy do konkretów.

Strategia nr 1 — intuicja

Zaskakujące? Cóż, nie dziwię się, ale sugeruję, aby dać temu rozwiązaniu szansę. Jeśli jesteś obecny na rynku od dłuższego czasu, dobrze czujesz branżę i masz rozeznanie w potrzebach klientów, możesz ustalić ceny na podstawie własnej intuicji. Weryfikacja nastąpi później, gdy koszty zestawisz z przychodami.

Strategia nr 2 — konkurencja

Przeprowadź analizę konkurencji, zobacz, jak wycenia ona podobne usługi. Następnie na podstawie zebranych danych przygotuj własny cennik. To stosunkowo prosty i miarodajny sposób.

Strategia nr 3 — czas

Wycena zlecenia bazująca na czasie, jaki pochłonie jego realizacja. Ten sposób sprawdzi się w przypadku, gdy wykonujesz rozmaite projekty, a klienci stawiają przed Tobą zróżnicowane wymagania.

Strategia nr 4 — koszty

Na koniec najbardziej zdroworozsądkowa strategia. Policz koszty miesięczne:

  • koszty firmowe,
  • koszty życia,
  • raty, kredyty itp.,
  • koszty nieregularne.

Ustal, jaki procent przychodów chcesz przeznaczać na oszczędności, a jaki na fundusz awaryjny. Dodaj wszystko do siebie, aby poznać kwotę, którą musisz zarobić. Następnie podziel ją przez liczbę jednostkowych usług, jakie standardowo wykonujesz (lub planujesz wykonywać) miesięcznie koszt usługi, który możesz potraktować jako punkt wyjścia dla swojego cennika. No i nie zapomnij o podatku! Trzymam kciuki, powodzenia.